Vidējais formāts vai 35mm digitālaisŠo salīdzinājuma rakstu pamudināja uzrakstīt daži amatierfotogrāfi un pat profesionālie fotogrāfi, kas nodarbojas Latvijā ar dezinformāciju un māna ne tikai sevi, bet arī klientus un citus fotogrāfus, ka vidējā formāta filmiņu fotoaparāts dod labākus rezultātus nekā digitālais fotoaparāts. Pie tam viņi par šādu pakalpojumu prasa vairāk naudas, jo pašizmaksa ir augstāka. Tāpat viņi apgalvo, ka no šādiem fotoaparātiem sanāk lielākas izdrukas. Tā iespējams domā arī daudzi profesionāļi Latvijā, jo ik pa laikam šī informācija parādās ne tikai no amatieriem un tā vien izskatās, ka nevienam nav pieejams internets, lai pats pārliecinātos, ka tās ir pilnīgākās muļķības. Ja arī jums jāpasūta fotogrāfs kāzām, kas piedāvā šo vidējā formāta filmiņu pakalpojumu par lielu naudu, tad varbūt izlasiet profesionāļu sniegto informāciju un tad izlemiet par ko maksāt, par ko pārmaksāt un ko uzskatīt par meli Latvijas fotogrāfu vidū.
Kaut vai viens piemērs, kur cilvēks ar pilnīgo amatierismu nodarbojas un vēl dezinformē pārējo Latvijas interneta foto vidi reinistraidas.lv/2007/12/15/mana-jauna-50mpx-kamera. Vai arī šādi publicējot fotoaparāta izmērus un klāt pierakstot: "Jācer, ka sabildētie slaidi uz kādu brīdi atsitīs vēlmi iepirkt Canon 5D Mark II. Lai arī 21Mpix, tomēr rezultāts nestāv ne tuvu klāt tam, ko var dabūt no šīs mazā Mamiya 7 aparāta uz Velvia 50 filmas." Cilvēks vēl nav ne reizi attīstījis savus slaidus, bet cer uz labāku rezultātu nekā Canon 5D Mark II un jau informē, ka 21 Mpix rezultāts ne tuvu nestāv klāt viņa Mamiya 7.
Tātad valda uzskats, ka no 35mm filmiņas sanāk 50 megapikseļi un no vidējā formāta pat 70 megapikseļi un vēl vairāk. Īstenībā tā ir tukša informācija un tur pat puse no tās informācijas nav izmantojamas. Filmiņai ir tie paši pikseļi, tikai daudz lielāki nekā digitālajam fotoaparātam, jo viņi "salipuši" lielos kunkuļos un veido tā saucamo graudu. Tas ir aptuveni tāpat kā Sigma apgalvo, ka viņu fotoaparātam Sigma SD15 ir 14.1 megapikselis, bet reāli kadrs tiek izveidots ar 4.6 megapikseļiem. Tomēr tie 4.6 megapikseļi ir kvalitatīvāki nekā standarta attēla sensoru pikseļi, jo tie veidojas no 14.1 miljona sensora foto detektoriem - tātad arī ir iespējama kvalitatīva attēla palielināšana (uzpūšana) ar tukšo informāciju. Piemēram, ar attēla palielināšanu lieliski tiek galā Genuine Fractals 6. Foto industrijā to bieži izmanto profesionāļi un ja attēls jau sākotnēji ir kvalitatīvs, tad ir iespēja iegūt kvalitatīvu lielu attēlu.
Jau gadsimta sākumā veicu testus ar 35mm filmiņu un tā laika digitālo fotoaparātu. Secinājums viens - filmiņu fotoaparāts tika nolikts atvilktnē. Bet šoreiz ne par personīgiem testiem, bet par profesionāļu testiem, kam pieredze un iespējas daudz lielākas. Jau 2003. gada janvārī tika pierādīts, ka Canon EOS 1Ds fotoaparāts izkonkurē vidējā formāta filmiņu attēla kvalitātē un testu veica pārliecināts vidējā formāta Pentax 67II filmiņu fotoaparāta lietotājs, kam ar vidējā formāta filmiņām ir aptuveni 35 gadu pieredze. Tiem, kas saprot angļu valodu var paši doties uz saiti luminous-landscape.com/reviews/shootout.shtml un tālāk nemaz nelasīt. Bet tiem, kas angļu valodu tik labi nepārzina, tad īsumā aprakstīsim testa rezultātus. Salīdzināts tika Canon EOS 1Ds fotoaparāta rezultāts ar Pentax 67II filmiņu fotoaparātu, kur filmiņu izmērs ir 6x7cm. Atšķirība ir milzīga un visi bļaus, ka filmiņa noteikti ieliek vienos vārtos to 3.5x2.4cm mazo sensoriņu, ja nepieciešamas lielformāta izdrukas un kvalitatīvs rezultāts. Arī pats raksta autors tā sākumā domāja, bet kad salīdzināja identiskos apstākļos fotografētos kadrus, tad savas domas mainīja un savu vidējā formāta filmiņu aparātu nolika malā (pārdeva). Tādēļ arī daudzi citi fotogrāfi tā ir izdarījuši un pilns internets (eBay un tamlīdzīgi) ar labiem piedāvājumiem iegādāties lietotas un galvenais ļoti lētas vidējā formāta filmiņu kameras, kas kādreiz maksāja lielu naudu. Tagad pat ir ļoti grūti Latvijā iegādāties vidējā formāta fotoaparātiem paredzētās filmiņas, jo neatmaksājas tās vairs lietot. Profesionālie fotogrāfi pārgājuši uz 35mm pilnformāta digitālajiem fotoaparātiem vai vidējā formāta digitālajiem fotoaparātiem, jo to attēlu kvalitāte un lietošanas ērtums būtiski apsteidz aizvēsturiskos vidējā formāta filmiņu aparātus.
Tātad raksta autors secināja, ka Canon EOS 1Ds attēlam ir labāks asums un graudainības iztrūkums. Būtisks arguments bija arī labāka detalizācija un lielāks dinamiskais diapazons, par ko jau rakstījām šajā rakstā. Vēl filmiņām ir raksturīgi dažādi netīrumi, putekļi un tamlīdzīgi pleķi, kas rodas filmiņu apstrādes procesā. Arī digitālajiem fotoaparātiem uz matricas nosēžas putekļi, bet tie ir niecīgi un viegli retušējami. Turpat viedokli izteica arī Melvin Sokolsky, kas regulāri fotografē tādiem žurnāliem kā Vogue, Harper's Bazaar, Vibe utt. Arī viņa pieredze rāda, ka 1Ds attēli ir ar mazāku graudainību un asāki nekā 6x7 filma. Salīdzinātas tiek izdrukas jebkurā izmērā. Un arī pasūtītāji izvēlas bildes, kas taisītas ar Canon 1Ds.
Raksts tika papildināts 2003. gada februārī, kad iznāca Shutterbug žurnāls, kas bija veicis līdzīgu testu un nonāca pie līdzīgiem secinājumiem.
Bet tagad pats galvenais. Ir 2008. gada nogale un nomainījušās divas paaudzes šiem profesionālās klases Canon fotoaparātiem, kā rezultātā attēla izšķirtspēja nav vairs 11 megapikseļi, bet 21.1 megapikseļi (Canon EOS 1Ds Mark III). Ir uzlaboti ļoti daudzi parametri - dinamiskais diapazons, sensora foto detektoru jūtība, krāsu dziļums, attēlu apstrādes tehnoloģijas utt., bet vēl Latvijā ir tādi fotogrāfi, kas apgalvo, ka vidējā formāta filmiņu aparāts vairākkārtīgi apsteidz šos 35mm digitālos fotoaparātus. Tagad jūs zināsiet, ka tie nav fotogrāfi, bet meļi, kas cenšas dezinformēt tirgu un pacelt savam pakalpojumam cenu ar sliktāku kvalitāti nekā parastajam 35mm digitālajam fotoaparātam. Iespējams viņi vienkārši "zīmējas" vai nezina, kas ir internets un neko paši nav salīdzinājuši (nav pat turējuši rokās jaunās profesionālās digitālās fotokameras), tādēļ jūs tagad būsiet gudrāki un varēsiet viņus pamācīt. Cerams, Latvijas foto nozarē iesaistītie izlasīs respektablā luminous-landscape.com resursa testu un salīdzinājumu, kā rezultātā viņi nepadarīs sevi par muļķiem citu zinošāku cilvēku priekšā, vai arī nepārmaksās par nekorektu piedāvājumu no fotogrāfa puses.
Un beigās, varat paši pameklēt internetā reālus salīdzinājumus, kur cilvēki jau sen ir izpētījuši gan digitālā formātā, gan reālas izdrukas, gan visus pārējos parametrus. Kaut vai vēl dažas saites luminous-landscape.com/1ds-field.shtml, michaelclarkphoto.com Nikon faniem varētu būt interesanti kā Nikon D2x ar cropoto matricu dod tādu pašu rezultātu kā vidējā formāta Hasselblad 503CW (6x6) un vēl salīdzinājums 1Ds ar Rolleiflex 2.8GX vidējo formātu photographical.net.